Yeni gelen motosiklet ehliyeti yasası 1 yılı aşkın bir süredir yürürlükte fakat kafa karışıklıkları hala bitmiş değil. Polislerin yeni ehliyeti gördüğünde hangi sınıfın hangi motosikleti kapsadığını bilmediği durumlar olabiliyor ve bunun yüzünden yanlışlıkla ceza yiyen arkadaşlarım mevcut. Ha sonra ceza iptal ediliyor fakat bir ton vaktiniz gidiyor…

Aynı kafa karışıklığı yaşından dolayı farklı ehliyetler almak zorunda kalan genellikle ilk kez motosiklet sahibi olacak olan genç kardeşlerimizde de var. Şimdi diğer sınıflara geçmeden önce A1 ehliyetin ne olduğunu ve hangi tip motosikletleri alabileceğimizi, bu motosiklerin artı ve eksi yönlerini kısaca inceleyeceğiz.

A1: Silindir hacmi 125 santimetreküpü, gücü 11 kilovatı ve gücünün ağırlığına oranı 0,1’i geçmeyen, sepetli veya sepetsiz iki tekerlekli motosikletler ile gücü 15 kilovatı geçmeyen üç tekerlekli motosikletleri kullanacaklara verilir.

Yani bunun Türkçesi şu; 125cc hacmi ve 15 beygiri geçmeyen bir motosiklet. Sepetli motosikletler için ise bu 125cc hacim yine aynı kalırken beygir üst limiti 20 olarak belirlenmiş.

Son zamanda Avrupa ve Asya’da genç sürücülerin ve şehir içinde ekonomik ama tarzı olan motosiklet kullanmak isteyenlerin artmasıyla 250cc altı sınıf vergi avantajının da yardımı ile çok palazlandı. Bunun sayesinde elimizde alabileceğimiz tonla motosiklet modeli var. İster en basit A noktasından B noktsına gitme ihtiyacınızı, istersenizde içinizdeki tarzı yansıtan çok geniş segmentte modeller mevcut. Gözümüze çarpan modelleri inceleyelim;

1- Ekonomik Sınıf:

Bu sınıf tamamiyle en basit ulaşım işlemlerinizi yapmak için üretilmişlerdir. Genellikle de fiyat/performans oranının en tepeye çıktığı sınıf bu olmakta. Az yakıt, uzun servis aralıkları ve ucuz parça fiyatlarıyla işletim maliyeti gerçekten çok düşüktür. Şimdi bu sınıfta ülkemizde neler alınabilir?

1-a Ekonomik Scooter

Honda Fizy (5.200 TL)

9.2 beygir güce sahip bu motosiklette karbüratörlü ve son derece basit bir motor kullanılmış. Ortasının düz olması taşıyacağınız çanta, bavul, vs gibi şeyler için ekstra alan demek. Kampana frenler ucuzluk konusunda artı olarak gözükse de fren performansında biraz düşük kalıyorlar. Özellikle sıcak yemek taşıyan kuryelerin çok tercih etmesi sebebi ile ikinci el piyasasında biraz dikkat edilmesi gerekiyor.

Yamaha Cygnus L (5.130 TL)

6 beygirlik gücü nispeten az gibi görünse de şehir içindeki markete veya okula git gel işlerinizi halledebilecek bir motosiklet. Bunda da karbüratörlü ve basit bir motor var ancak önde disk fren kullanılmış. Ortası düz ve içine bir adet açık kask alabilecek bir bagajının olması ayrıca bir artı. Kullanıcısı da genel olarak şahıs tipi olduğu için ikinci elde biraz daha güven duyulabilir. Bunların üstüne fiyatı da Fizy’den 1 tık daha ucuz.

Suzuki Address (2015 model MotoGP 5.949 TL) (2015 model 5.699) (2016 model 6.099)

Diğerlerinden birazcık pahalı olduğu doğrudur. Fakat bazı artıları var. Yakıt enjeksiyonu sistemi sayesinde 1.96lt/100km gibi komik denebilecek yakıt tüketimi, konforu ve yol tutuşu artırıcı büyük jantlar ve 97kg’luk yüksüz ağırlığı ile öne çıkıyor. Hafifliği sayesinde 9 beygirlik motoru kendini olduğundan daha güçlü hissettiriyor ve kullanımı gerçekten kolay. Ortasının boş olması sayesinde birşeyler koyabilirsiniz. Bu arada o mavi MotoGP renkleri tam da evinde Suzuki GSX-R 1000 posteri olan liseli gencin hayallerini gerçekleştirmesine bir adım attırmaz mı? İmkanınız varsa üstüne 3-5 birşey daha koyun o MotoGP rengini alın 🙂

Hero Dash (VX 4.996 TL) (LX 4804 TL)

Kendilerini yaklaşık 1000 km boyunca test etmişliğim mevcut ve gerçekten alınabileceğini düşünüyorum. Kampana frenleri kombine şekilde çalışıyor ve bence başarılı bir duruşa sahip. Ayrıca VX versiyonundaki o cıvıl cıvıl renkler gerçekten bir genç motosikleti izlenimi veriyor. Bagajının içindeki USB şarj ünitesi telefonuyla çok mesajlaşan genç kardeşlerimizin fazlasıyla hoşuna gidecek. Ayrıca ucuz yedek parça ve servis fiyatlarıyla da öne çıkıyor. Eksisi olarak sadece 8.5 beygirlik motorun 89 KM/S hıza ulaştığında kesiciye girmesi denebilir.

TVS Jupiter (4.390 TL)

110 cc’lik 7.9 beygire sahip motoru ile tüm işinizi görebilecek bir motosiklet. Metal gövdeye sahip olması sayesinde sağa sola ufak dokundurmalarınız yüzünden hemen kırılan plastik parça masrafınız olmayacak. Ayrıca bu yukarıda saydığımız tüm motosikletlerden daha ucuz! Bir tanesini daha önce kullanma şansım olmuştu ve fena olmadığını belirtmeliyim. İkinci elde belki biraz kayıp yaşayabilirsiniz fakat ucuz sıfır fiyatı bunu size unutturabilir.

 

1-b Cub Sınıfı

Honda Wing-go (Disk 4,550 TL) (Kampana 4,350)

Cub sınıfının mucidi Honda’nın bu sınıftaki tek motosikleti. Pek bir özelliği yok. Ucuz işletim maliyetinden başka hiçbir amaç güdülmemiş bir araç. Karbüratörlü olduğunu belirtmeye gerek yok.

TVS Neo X3i (Kampanyalı 3.390 TL)

Verdiği özelliklere karşı şu anda tanıtım fiyatıyla gerçekten alınası. Debriyajsız kullanılıyor fakat yine de bir vites göstergesi var. 8.5 beygire sahip motoru enjeksiyonla besleniyor ki bu bence yakıt ekonomisi düşünüldüğünde büyük bir artı. Çift kaliperli disk frenleri ve hatta şarj ünitesi bile var. Sadece sağa sola gidecekken ayağımı yerden kessin düşünceniz var ise bu motosikleti kampanyalı fiyatıyla kaçırmayın.

 

Yamaha Crypton (4.538 TL)

6.9 beygirlik motoru nispeten düşük gibi görünüyor fakat sonuçta sağdan sola gitmek amacıyla üretilmiş bir araç. Yamaha’nın göze hoş gözüken bir tasarım yaptığını da es geçmemek gerekiyor. Size uzunca bir süre hizmet edeceğinden eminiz fakat fazlasını da beklememek gerek…

 

1-C Commutter Sınıfı

Yamaha YBR 125 (6.232 TL)

Bu sınıfta YBR 125’i anlatmamak olmaz. Bu motosikleti o kadar çok seviyorum ki… Düşük işletim maliyeti, neredeyse bedava gibi yakıt tüketimi ve sıfır titreşim. Evet gerçekten hiç titremiyor. 10 beygir güce, 5 vitese, önde tek diske ve arkada kampana frene sahip. İkinci elinin çok güçlü olması onu bir adım daha öne çıkartıyor. Kuryelerin sıklıkla tercihi olduğu için eğer ikinci el alacaksanız gerçekten dikkat etmeniz gerekir. Şeytana pabucunu ters giydirirler. Kronik bir sorunu yok ve yedek parçası zebil gibi. Fiyatının son dönemde gereksiz arttığını düşünsem de ikinci elde kelepir bir tane yakalarsanız sakın kaçırmayın…

Honda CB 125E (5.300 TL)

Genellikle YBR alacakken bütçesi çıkışmayanlar tarafından tercih edilir. YBR’den biraz daha yavaş olduğu ve titrediği doğrudur. Şehir içinde kullanacaksanız sizi üzmez hatta yakıt ekonomisi konusunda YBR ile yarıştığını bizzat kendim deneyimledim. Düşük işletim maliyetleri ve ucuz parça fiyatları yüzünüzü güldürürken, satarken de büyük ihtimalle zarar etmezsiniz. Bu da rakibi YBR gibi 10 beygir güce, 5 vitese, önde tek diske ve arkada kampana frene sahip.

Bajaj Discover 125 ST (4.200 TL)

Hintliler yine yapacağını yapmış dedirtiyor. Diğer iki japon rakibinden 13 beygirlik gücüyle ayrılıyor. Geri kalan 5 vites, önde tek disk ve arkada kampana fren gibi özellikler iki rakibiyle de aynı. Forumlardan okuduğum kadarıyla dört valfli ve çift bujiye sahip motoruyla yakıt ekonomisi konusunda çok başarılı olduğu sürekli söylenmekte. Fiyatıyla da öne çıkan motosiklet, cebinize uygun bir seçenek olabilir…

 

2- Lüks Sınıf

İşte bu sınıfta dananın kuyruğu kopar. Tarz, özellik, sürüş ve viraj kabiliyeti gibi bir sürü etmen işin içine girer. Biz yine de seçimlerimizi yeni başlayacak 16-18 yaş arası gençlere göre yaptık.

2-a Scooter

Honda PCX 125 (9.000 TL)

Çok güzel görünen ve bir o kadar da sağlam bir motosiklet. Start-stop gibi özelliklerle sınıfında öncü durumda. İkinci eli çok güçlü ve büyük ihtimalle ilana koyduktan 1 hafta – 15 gün içerisinde satmanız çok olası. Arka frenin kampana olması, ABS’nin olmaması ve üzerinde gelen kötü lastikler en büyük eksileri. Michelin City Grip bu motosiklet için ciddi önerilen bir lastik. Ben de bu lastik takılı bir PCX’i aşağı yukarı 1000KM civarında sürmüştüm ve kesinlikle orijinal lastikleri değiştirmenizi öneririm. Bu eksilerin dışında parça kalitesinin üst düzey olmasıyla kesinlikle tercih edilecek bir model.

Yamaha NMAX 125 (9.450 TL)

Yamaha’nın PCX’e cevabı olan bu model diğerinin açıklarını kapatmayı bilmiş. Çift disk ve bu iki diskte birden çalışan ABS sisteminin yanında daha kalın ve Dunlop marka lastikleri var. Yani evet PCX’ten biraz daha pahalı fakat lastik masrafı olarak harcayacağınız paraya +ABS alıyorsunuz gibi düşünürseniz kârdasınız bile! PCX’ten biraz daha iyi gidiyor fakat bana göre tek eksi noktası sert süspansiyonları. Belki kullanıldıkça yumuşuyordur fakat çok düşük KM yapmış bir örneğini kullanmıştım ve sırtım ağrımıştı.

Yamaha Tricity 125 (11.450 TL)

Üç tekerlekli ilginç bir tasarıma sahip olması dolayısı ile cidden ilgi çekeceksiniz. Hatta bu ilgiden sıkılabilirsiniz bile. 10.8 beygirlik motoru şehir içindeki işlerinizi halletmeye fazlasıyla yeterli olacaktır. Öndeki iki tekerin tutuş gücünün sizi şaşırtacağına eminim…

 

2-b Naked

KTM 125 Duke ABS (12.999 TL)

Avusturyalı KTM’in en küçük üyesi. Acayip viraj alıyor ve lastik boyutlarından dolayı daha büyük bir motosiklet sanılması çok mümkün. Zaten 390 Duke ile bile birkaç ufak nokta dışında aynı şasiyi taşıyor diyebiliriz. Süspansiyonları ve viraj alma yeteneği kadar frenleri de çok başarılı ve aynı zamanda ciddi az yakıyor. Canlı renkleri ve safkan motosiklet seviyorsanız sizin için doğru adres…

Yamaha MT-125 (13.900 TL)

YZF-R125 platformunda yapıldığından oturuş pozisyonu bir naked için fazla spor olmuş. Kullanım zevki ise en az 125 Duke kadar. ABS bu motosiklette de var ve ben sürdüğüm zaman gayet beğenmiştim. Yakıt tüketimi 6. viteste 80-90 arasında gittiğinizde ekonomik commutterlere taş çıkartacak derecede. Agresif tasarımıyla ilgileri üzerinizde toplamanız çok olası…

 

Yeni Honda MSX 125 (9.200 TL)

16YM MSX125

Pencereye konan mini mini bir kuş… 9.6 beygirlik gücü nispeten az gibi gözükse de minik boyutu ve hafif ağırlığı ile müthiş bir kullanım zevkine sahip. Bu motosikletin çok büyük fanları mevcut ve bu kadar fan demek aynı zamanda bir sürü custom parça demek. Panigale motoru takan bile var… Kısacası bir dokunan bir daha bırakamıyor. Fosfor sarı rengi ayrı bir güzel. Mutlaka bir test sürüşüne çıkın derim.

 

Suzuki Van-Van 125 (11.250 TL)

Bu da MSX gibi kendi içinde bir tarz oluşturmuş durumda. Ya seversiniz ya da sevmezsiniz ortası yok… 9.8 beygirlik motor gücü o kalın lastiklere yetersiz gelecekmiş gibi gözükse de 100 KM/S hızda rahatlıkla yol alabiliyor. Çok ilginç bu motosiklet ile her gittiğiniz yerde soru yağmuruna tutulacağınızdan emin olabilirsiniz. Arka frenin kampana olması ise bir eksi olarak haneye yazılıyor.

 

2-c Supersport

Aprilia RS4-125 (Korlas Kampanyasında 13.900 TL)

Eskiden sivrisinek gibi ses çıkartan fakat psikopat gibi giden bir 125’lik yarış motosikleti vardı. İşte bu onun torunu. Emisyonlar ve gelişen motor teknolojisinden dolayı artık 4 zamanlı olan bu model hala o yarış genlerini taşıyor. Quickshifter gibi ilginç oyuncakların bulunduğu motosiklet adeta pistte kullanıp tadına doyamadığımız abisi RSV4 1000 RF’in ufaltılmış hali. Dikkat! İkinci elde satmaya çalışırken biraz üzülebilirsiniz zira ülkemizde Aprilia nedense bu konuda çok zayıf.

KTM RC 125 ABS (13.499 TL)

Yarışa uygun şasisi ve süspansiyonları sayesinde dehşet bir viraj performansı. Hafifliği sayesinde kendisinden beklenmeyecek derecede atik olan bu motosiklet size uzunca bir süre viraj antrenmanlarında arkadaş olabilir. Biraz Cyborg’a mı benziyor ne?

Honda CBR 125R (10.800 TL)

Esnafın dostu bir fiyat etiketine sahip bu motosiklet aynı zamanda düşük işletim maliyetine sahip. Avrupalı akranlarının yanında biraz daha düşük viraj performansına sahip olsa da yeni başlayacak biri için yedek parça ve servis bolluğu konusunda öne çıkıyor. Yumuşak süspansiyonları eğer genellikle pek düzgün olmayan yollarda kullanacaksanız + puan olarak haneye yazılabilir.

 

Yamaha YZF-R 125 (14.250 TL)

Hem agresif bir tasarıma hem de agresif bir fiyat etiketine sahip. Ağabeyi R6’dan tasarlanarak üretilmiş şasisi cidden rijit ve bu da size güzel viraj performansı olarak dönüyor. 142KG’luk ağırlığı sanki biraz ağır gibi ama bunu iyi dönen yapısıyla kurtarıyor. Bu arada oturuşununda son derece agresif olduğunu belirtelim. Bel ağrısı yapabilir!